penaja utama

Thursday, November 25, 2010

FAKTA TENTANG LAMBORGHINI!!

Lamborghini Murcielago

Lamborghini merupakan antara pengeluar kereta sport yang menarik perhatian dunia. Beberapa model yang menarik adalah seperti Countach, Diablo, Gallardo dan Murcielago. Berikut adalah 8 fakta yang perlu kamu ketahui mengenai jenama ini.

1. Lamborghini merupakan nama pengasas syarikat ini iaitu Ferruccio Lamborghini (1916-1993). Beliau membuka syarikat ini pada tahun 1963 pada usia 47 tahun. Kilang untuk membina kenderaan ini berada di perkampungan kecil Itali yang bernama Sant''Agata Bolognese di Bologna. 
Lamborghini Gallardo 
2. Beliau merupakan pembuat jentera traktor yang berjaya sebelum beliau berminat dalam industri pembuatan kereta sport. Akibat minat yang amat mendalam terhadap kereta jenis ini, beliau telah membeli beberapa kereta berkuasa tinggi termasuk Maserati dan Ferrari. Malangnya beliau tidak berpuas hati satu pun daripadanya dan berhasrat untuk membina kereta sportnya sendiri.
Lamborghini Countach

3. Lamborghini pada mulanya merupakan syarikat bebas dan tidak terikat dengan mana-mana pihak. Tetapi kini, ia telah menjadi milik syarikat Jerman iaitu Audi AG yang telah bertukar hakmilik pada tahun 1998. Lamborghini diisytiharkan muflis pada tahun 1978 dan dijual kepada Chrysler sebelum Audi AG mengambil alih.

4. Kereta terpantas Lamborghini ialah Le Mans versi daripada model Murcielago R-GT. Ia dilaporkan memiliki kelajuan 370 km/j dengan enjin V12 berkapasiti 6000 cc.
Lamborghini Diablo 

5. Beberapa model terbaru Lamborghini mempunyai "scissor door" yang boleh dibuka secara kedepan dan keatas tetapi model Gallardo tidak mempunyai pintu seperti ini. Model Countach dan Diablo tidak lagi dikeluarkan menjadikan Murcielago satu-satunya model terkini yang mempunyai pintu sedemikian rupa.

6. Tiada satupun kereta daripada Lamborghini yang dibina rendah daripada enjin V8. Kebanyakannya mempunyai enjin V12 dan hanya Gallardo yang mempunyai enjin terendah dalam kelasnya iaitu V10.

7. Kereta Lamborghini pertama dikeluarkan ialah 350GTV pada tahun 1963. Ia merupakan kereta terpantas pada waktu itu iaitu berkelajuan 280 km/j. Pada tahun 1964, versi yang kecil sedikit telah dicipta yang dikenali sebagai 350GT yang berkelajuan 240 km/j. Model Countach semenjak 1974 merupakan kereta pertama yang berkelajuan lebih daripada 300 km/j.

8. Pada tahun 1975, Walter Wolf iaitu seorang hartawan dan ahli perniagaan daripada Kanada bersama dengan pemilik perlumbaan F1 meminta Lamborghini untuk membina 3 buah model Countach berkuasa tinggi. Countach yang dibeli oleh Wolf mempunyai enjin yang sama seperti Countach prototaip dan boleh mencecah 315 km





2 comments:

  1. bgus blok ni tapi sya ada soalan lah kereta ni d mna ada dijual kat malaysia nanti pos ya m.hjj32@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. ada jual kat labuan..no tax at all

    ReplyDelete